85% de residus

La UPV obté el ciment més ecològic del món, el procés de creació del qual genera un 78% menys d'emissions contaminants que l'habitual

[ 31/10/2018 ]

Investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV), pertanyents a l'Institut de Ciència i Tecnologia del Formigó (ICITECH), han obtingut per primera vegada a nivell mundial un formigó cel·lular (HCT) lleuger i aïllant en el qual el 85% dels materials són residus.

Per a la seua fabricació, s'empren paper d'alumini domèstic, cendres de corfa d'arròs i residus procedents de la fabricació de ferro en alts forns o de l'obtenció de combustibles.

Es tracta d'un material la part de carboni del qual -i per tant les seues implicacions en termes d'efecte d'hivernacle-, és tan sols del 22% respecte a la dels actuals formigons cel·lulars, o el que és el mateix, el procés per a la seua obtenció genera al voltant d'un 78% menys d'emissions contaminants. Tot això ho converteix en el formigó cel·lular més ecològic obtingut fins avui a nivell internacional. El treball dels investigadors de la UPV ha sigut publicat en la revista Green Chemistry.

Alba Font, del Grup d'Investigació en Química dels Materials de Construcció (GIQUIMA) de l'ICITECH-UPV, explica que "el formigó convencional és el material de construcció amb major demanda i ocupació indiscriminada. El formigó cel·lular (HCT) es presenta com una alternativa sostenible que redueix el volum de material necessari i, per tant, el cost de les construccions. A més, augmenta l'eficiència energètica per ser un material aïllant".

Quatre materials

En aquest nou formigó cel·lular, els investigadors han utilitzat escòria del procés de fabricació del ferro en alt forn i residus del catalitzador utilitzat en el craqueig catalític per a l'obtenció de combustibles. Jordi Payá, també pertanyent al GIQUIMA de l'ICITECH-UPV, assenyala que "el que fa el precursor és substituir al ciment comercial. Utilitzar aquest tipus de materials contribueix a disminuir l'emissió de gasos d'efecte d'hivernacle propis de l'obtenció del Clínker".

Com a part de l'activador químic, els investigadors han substituït parcialment el reactiu químic de síntesi convencional -els seus inconvenients són una elevada petjada de carboni i un preu elevat- per la cendra de corfa d'arròs.

I, finalment, en lloc d'utilitzar alumini en pols metàl·lica com airejant, ho han reemplaçat pel paper d'alumini domèstic reciclat. "L'alumini metàl·lic", afig Payá, "reacciona al medi bàsic generant hidrogen molecular, que escapa de la matriu del material en estat fresc, deixant una estructura interna repleta de micro-bambolles d'aire, la qual cosa li confereix al material una molt baixa densitat".

Procés de fabricació més sostenible

El procés de fabricació del formigó obtingut pels investigadors de la UPV destaca també pel seu estalvi energètic respecte a altres formigons, la qual cosa es deu, com indica José Monzó (GIQUIMA ICITECH-UPV) "al fet que la mòlta de l'alumini reciclat es realitza alhora que la del precursor, i el curat del material es duu a terme en condicions de temperatura ambient sense que siga necessari el procés d'autoclau tradicional".

Els resultats dels assajos als quals ha sigut sotmès aquest nou formigó han demostrat que el material reuneix tots els requisits per a poder ser transferit al sector. En termes de densitat, resistència i conductivitat tèrmica, presenta uns valors similars als formigons cel·lulars fabricats tradicionalment amb ciment Portland.

Notícies destacades

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local