Guanyadora absoluta i 5 premis especials

La UPV arrasa en iGEM 2018, la competició de biologia sintètica més important del planeta

[ 29/10/2018 ]

L'equip de la Universitat Politècnica de València s'ha proclamat guanyador absolut del concurs iGEM 2018, el certamen de biologia sintètica més important del planeta, celebrat a Boston (EUA) del 24 al 28 d'octubre. Han participat en la competició un total de 343 institucions de tot el món, incloses les universitats més capdavanteres: Harvard, Yale, Oxford, MIT, Cambridge, Imperial College de Londres, Columbia, Sant Diego, ETH Zurich, Stanford, Munich, Delft, UCLA, Sorbona, Aalto...

A més del primer premi, l'equip de la UPV ha rebut cinc guardons especials; Millor Projecte amb Nova Aplicació; Millor Programari; Millor Maquinari; Millor Wiki i Millor Modelatge. Mai abans cap equip espanyol havia aconseguit un resultat com aquest. Fins al moment, la millor marca era la de la UPV del 2016, quan va obtenir una medalla d'or i dos premis especials.

Printeria, la màquina que imprimeix a l'ADN d'un bacteri

El projecte desenvolupat pels deu alumnes de la Universitat Politècnica de València es diu Printeria, un artilugi de la grandària d'una caixa de sabates capaç d'imprimir a l'ADN d'un bacteri. Ara com ara, està pensat com una poderosa eina didàctica, artística i com un sistema d'automatització de processos de laboratori. Però a mitjà termini, podria servir fins i tot per a imprimir insulina a casa.

Printeria consta d'un programari, un maquinari i un kit compacte de laboratori. I, malgrat la seua aparença, és tan senzill de manejar com una impressora domèstica. De fet, compta amb un sistema de càrrega de líquids a la manera de cartutxos d'impressora, i com aquets, se substitueixen per recanvis quan s'esgoten. "És intuïtiu, és simple, és domèstic i pot canviar el món".

Com altres revolucionàries impressores 3D, Printeria tampoc usa tinta com a material d'impressió, sinó una àmplia col·lecció de peces d'ADN que, gràcies a la tecnologia GoldenBraid, s'assemblen per a obtenir diferents unitats de transcripció, que modifiquen genèticament un xassís bacterià específic.

Printeria per a instituts de secundària i bioartistas

"La idea és que els professors d'institut puguen tenir un en classe perquè els alumnes passen de la teoria a la pràctica i aprenguen in situ a modificar organismes genèticament, començant per allò més bàsic: afegir fluorescència a un bacteri o una aroma a menta. I que, amb això, perden la por a la biologia sintética", explica Roger Monfort, estudiant del Grau en Enginyeria Biomèdica i coordinador d'iGEM UPV.

!Pero té més aplicacions. Printeria permet al bioartista produir les seues pròpies matèries primeres a partir d'organismes vius. En el bioarte s'utilitzen bacteris, teixits, cultius, etcètera com a expressió de multitud de possibilitats creatives. La màquina que hem desenvolupat facilita i democratitza aquest tipus d'art experimental, ja que posa a l'abast de qualsevol materials vius i únics" conclou el líder d'iGEM UPV.

Un equip multidisciplinari i divers

Al costat de Roger Monfort, componen l'equip d'iGEM UPV altres nou alumnes de diverses disciplines (Biotecnologia, Enginyeria Biomèdica, Enginyeria Informàtica, Enginyeria en Tecnologies Industrials, Enginyeria Elèctrica i Belles Arts). Són Adrián Requena, Carolina Ropero, Carlos Andreu, Tzvetelina Ilieva Anguelova, Marc Martínez, Alberto Coronado,Héctor Izquierdo, Blanca Madorrán i Joan Casado. Amb ells han viatjat fins a Boston dos dels instructors del projecte: l'equatoriana Yadira Boada i l'argentí Alejandro Vignoni, tots dos doctors en enginyeria electrònica i de control per la UPV.

En acabar la cerimònia de lliurament de premis, l'equip al complet es mostrava exultant. "Estem molt contents i molt emocionats. Ha sigut una prova súper intensa i hem guanyat un munt de premis que no esperàvem. Després de tant treball dur i tantes dificultats, al final ha eixit", han explicat Roger Monfort i Joan Casado.

Alejandro Vignoni ha destacat el gran esforç, també econòmic, que han realitzat. "El pressupost d'alguns equips és molt generós. Hi ha enormes diferències entre els uns i els altres. I l'abundància de, per exemple, les execucions del nord d'Europa contrasta amb la calamitosa escassetat de recursos de l'Europa mediterrània. El nostre projecte va ser a punt de perillar, per l'abandó de patrocinadors i la falta de suports".

La UPV i iGEM

La Universitat Politècnica de València ha participat en iGEM des de l'any 2006 amb excel·lents resultats. Tots els projectes presentats (sempre en col·laboració amb l'Institut Universitari Mixt de Biologia Molecular i Cel·lular de Plantes, l'IBMCP, centre mixt de la UPV i el CSIC) van obtenir la màxima valoració del jurat (medalla d'or) i dos d'aquests, Sexy Plant, el 2014 i Hype It, el 2016, van aconseguir, a més, premis especials.

L'equip iGEM UPV pertany a Generació Espontània, la plataforma llançada des de la Universitat Politècnica de València per a ajudar els seus alumnes més competitius i internacionals. Sota aquest paraigua, la UPV desplega un programa d'un suport institucional a les associacions més actives perquè duguen a terme les seues activitats extracurriculares (participació en esdeveniments, competicions, concursos internacionals, programes de voluntariat...) i servisquen d'exemple a la resta d'estudiants.

En l'actualitat, pertanyen a Generació Espontània més de 40 associacions de la UPV, entre aquestes, Formula Student UPV, l'escuderia universitària que va quedar tercera en el circuit de Michigan, o per Hyperloop UPV, que va guanyar dos premis en el certamen llançat per Elon Musk per a construir el tren supersònic del futur.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla