Especial iGEM. Dia 3

No és habitual que acabe el temps estipulat per a l'interrogatori a peu de pòster, i els jutges, lluny de fugir, facen hores extra

[ 28/10/2018 ]

Els qui hagen vist La la land (amb Emmna Stone i Ryan Gosling), Sombrero de copa (amb Fred Astaire i Ginger Rogers) o Cantando bajo la lluvia (amb Gene Kelly, Donald O'Connor i Debbie Reynolds) reconeixeran la sensació que ha experimentat l'equip de la UPV en baixar avui de l'estrada de la sala 304 de l'Hynes Convention Center. És aqueixa impressió d'estar surant en un núvol, aqueixa efervescència feliç i despreocupada, aqueixa explosió de benestar a petita escala que augmenta els nivells d'endorfines i fa aflorar un increïble somriure.

Han bastat per a això uns pocs comentaris dels jutges, les seues mirades concentrades, atentes durant la presentació, l'aprovació quasi involuntària amb el moviment del cap... No és habitual que cadascun dels sis jurats assignats inicie el seu torn de preguntes amb una felicitació o un compliment sincer. O que acabe el temps estipulat per a l'interrogatori a peu de pòster, i els jutges, lluny de fugir, facen hores extra.

Una allau de preguntes

Ho ha preguntat tot: quan va arrancar el projecte, com va sorgir la idea, qui va construir el xassís, com es neteja la màquina, quin manteniment preveuen per a Printeria, què poden millorar per a resultar més ecològics, en quin moment van realitzar les entrevistes a usuaris, com han incorporat el feed-back de les enquestes, què passa amb els vapors que es generen dins de l'artilugi, com s'ha transportat els mecanismes fins a Boston, quant temps porta assemblar-los...

I com reacciona l'equip davant tal bombardeig? Com un regiment de mosqueters. Tots per a un i un per a tots, sense fer un pas arrere ni esquivar explicacions. Amb ganes d'aclarir els termes, de completar les respostes. I a canvi, reben vertaders afalacs, paraules senzilles d'afecte que valen el seu pes en or. "Estic realment impressionat. És una molt bona idea". "Jo els felicite. El projecte està rebonic". "Va ser fàcil d'entendre. Van pensar en tot".

I la visita del gurú d'iGEM

El reconeixement del treball ben fet té més valor del que, a simple vista, sembla. I el subidón és encara major si, quan la jornada fluixeja ja a punt d'acabar, et topes en una cantonada amb el cap d'iGEM, Randy Rettberg, l'abordes, el convides a conèixer el teu projecte, i el fundador i president de la competició de biologia sintètica més important del planeta accepta. Aqueixos minuts que passes al costat de la rock star de la synbio són la guinda del pastís, en termes de gratificacions i recompenses. Després de tot, va ser Rettberg qui va proclamar: "els estudiants saber fer coses noves; els professors saben fer coses antigues".

I finalment, no menys important és l'autosatisfacció, l'alegria per l'esforç realitzat, la inversió de temps, el compromís amb el grup, el creixement personal, el procés d'aprenentatge, en definitiva, la participació en projectes pel simple plaer de fer-los. I què passarà demà en el lliurament de premis? Com va dir, Batman, "no és qui sóc, sinó què faig. Això és el que em defineix. La resta és sort".

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla