Especial iGEM. Dia 0

L'equip de la Universitat Politècnica de València passa la màquina Printeria per la duana dels EUA sense grans complicacions

[ 25/10/2018 ]

És inevitable crear-se expectatives quan, fins i tot, l'aspre policia de fronteres ianqui coneix la competició iGEM. Alguna cosa significa que l'adust gendarme parapetat darrere de l'anodina finestreta pregunte a què es deu la visita als EUA i, abans que pugues explicar-te, l'agent acaba la frase amb l'afegitó "el concurs de biologia sintètica del MIT". Tan popular és ací la disciplina dels biobricks?

Serà potser per això pel que, sorprenentment, el pas per la duana nord-americana ha derivat en un tràmit sense grans complicacions per a l'equip de la Universitat Politècnica de València. I això malgrat que portaven una maleta repleta de dispositius (plaques base, controladors, motors pas a pas, bombes peristàltiques, xassís d'alumini, estructures de metacrilat, carrusels de pipetes...). Contra tot pronòstic, cap dels components ha despertat sospites, i la màquina Printeria, convenientment desballestada, ha resultat totalment inofensiva per als encarregats de la seguretat del país.

Obertura de portes, a les 9 h

Passat el tràngol del desembarcament en terres de Boston, tot sembla més lleuger per als deu alumnes i dos instructors que integren l'expedició de la UPV. Arrere queden les moltes hores d'últims retocs a València, els inoportuns imprevists, les milers de milles de vol, i fins i tot, el trastorn d'horari (jet lag). I abans que demà, a les 9 h (hora local, les 15 h a Espanya), òbriga les portes l'Hynes Convention, caldrà trobar temps per a repassar la presentació i preparar el pòster.

L'iGEM de la UPV s'enfronta aquesta vegada a 340 equips. Per descomptat, han acudit tots els rivals de primer nivell: Harvard, Yale, Oxford, MIT, Cambridge, Imperial College de Londres, Columbia, Sant Diego, ETH Zurich, Stanford, Munich, Delft, UCLA, Sorbona, Aalto... A més dels aspirants veterans, en aquesta edició competeixen també molts esquadrons novençans procedents de la puixant Xina.

La dura tasca del jurat de l'iGEM

El primer pas per a tothom és completar el registre, situar el pavelló i abillar l'estand. Una vegada donat el tret d'eixida, en qualsevol moment pot acostar-se un jutge i començar l'interrogatori. El paper de l'examinador en l'iGEM també és ardu. L'organització els proveeix d'un document de 108 pàgines [PDF] on es descriu amb minuciositat què s'espera exactament d'aquesta tasca. Per descomptat, l'iGEM aspira al fet que els jutges siguen molt més que simples avaluadors dels equips. Pretén que sàpien detectar l'originalitat i l'excel·lència en qualsevol projecte, per modest que siga.

Com Henry Fonda en 12 homes sense pietat, ser jurat en la competició de biologia sintètica més important del planeta suposa enfrontar-se a la dificultat de deliberar correctament. I, encara que puga semblar al principi una responsabilitat escrupolosa i severa, l'organització recomana un enfocament totalment diferent. "Se just i constructiu. Fes tot el que estiga a les teues mans per a elogiar el que siga elogiable. I no dubtes que, en el futur, els alumnes sabran traure un enorme profit de tot això".

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla