Potyvirus

Un nou conjunt UPV-CSIC detecta, en una sola prova i amb cost reduït, fins a 148 virus que afecten fruites i hortalisses

[ 01/10/2018 ]

Un equip investigador de l'Institut de Biologia Molecular i Cel·lular de Plantes (IBMCP), centre mixt de la Universitat Politècnica de València (UPV) i el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), ha desenvolupat un nou equip d'anàlisi que permet detectar, en una sola prova i amb un cost reduït, qualsevol espècie de Potyvirus, el gènere més gran de virus vegetals.

No en va, Potyvirus comprèn 148 espècies de virus, de les quals algunes tenen un impacte econòmic negatiu molt elevat, ja que són responsables de gran part de les pèrdues de collites en fruites i hortalisses.

"Sense anar més lluny", afirma Jesús Ángel Sánchez, investigador de l'IBMCP (UPV-CSIC), "representa la màxima amenaça per a la producció de creïlles a tot el món i pot reduir els rendiments dels cultius fins en un 90%. A més, produeix les malalties més destructives en fruiters de pinyol".

Detecció ràpida, senzilla i en un únic test

En l'actualitat, la majoria dels sistemes disponibles per a la detecció de virus es basen en una combinació d'inspeccions de camp -en les quals s'observen símptomes visuals- i assajos serològics. Aquests mètodes requereixen molt temps i/o són cars.

Per contra, "el nostre conjunt", explica Sánchez, "permet la detecció de totes les espècies d'un gènere viral de forma ràpida, senzilla i en un únic test". A més, en oferir la possibilitat de reutilitzar les sondes específiques de gènere, permet realitzar prospeccions a gran escala a un preu molt reduït.

El dispositiu desenvolupat des de l'IBMCP (UPV-CSIC) està basat en la hibridació molecular no radioactiva i la capacitat que presenta aquesta tècnica per a detectar diverses seqüències genètiques.

Fusió en tándem

El conjunt utilitza la fusió en tàndem de diferents fragments d'àcids nucleics, permetent la detecció de seqüències complementàries amb una alta sensibilitat (picograms), i augmenta així la seua efectivitat i capacitat d'èxit.

Quan es realitza la hibridació a 50°C, el sistema detecta totes aquelles seqüències que comparteixen, com a mínim, un 68% d'identitat. A més, aquest procés es realitza amb una mínima utilització de materials, la qual cosa redueix els costos de l'anàlisi i n'optima el temps de realització.

Un producte en expansió

El nou equip és capaç de detectar tots els virus del gènere Potyvirus i, a més, podria identificar possibles nous virus no descrits anteriorment. Així mateix, pot aplicar-se per a la detecció de, pràcticament, tots els virus d'interès agronòmic, com podrien ser els pertanyents als gèneres virals Potexvirus (41 espècies), Tospovirus (25 espècies) o Begomovirus (108 espècies).

"La utilització de diverses sondes de gènere en un mateix cultiu (pebreres i tomates són alguns dels vegetals més afectats) podria oferir la relació de tots els virus que afecten el cultiu en concret i, a llarg termini, seria ampliable i adaptable per a la detecció de qualsevol gènere de virus, més enllà d'aquells que afecten l'agronomia", conclou Jesús Ángel Sánchez.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC