Del Viña Rock a l'LA Pride

La col·laboració entre l'empresa valenciana DAS Audio Group i la UPV, referència tecnològica en els principals festivals musicals

[ 12/09/2018 ]

En els últims anys, els festivals de música s'han convertit en una opció de referència en l'àmbit de l'oci. I en ells, al protagonisme dels músics s'ha unit, indiscutiblement, el de la tecnologia. Davant aquesta tesitura, la presència de la Universitat Politècnica de València (UPV), millor tecnològica d'Espanya segons el rànquing més prestigiós del món, no podia faltar.

No en va, ja fa anys que investigadors de la UPV col·laboren amb l'empresa DAS Audio Group SL per a incorporar i desenvolupar tecnologia que supose un clar avanç en tots els aspectes de la reproducció sonora.

Millora d'electrònica, processat de senyal, i control i monitoratge remot de 'line array'

Aquests projectes han permès millorar l'electrònica, els algorismes de processament de senyal, i el control i monitoratge remot dels altaveus que componen els line array (sistemes d'altaveus disposats de forma lineal que es comporten com una única font de so).

Una de les col·laboracions més recents ha consistit a incorporar algorismes d'optimització que permeten adaptar el patró de directivitat que conformen els line array a les necessitats concretes de cada instal·lació o esdeveniment, aplicant per a açò un processament de senyal específic a cada altaveu.

D'aquesta forma, es pot aconseguir que tots els assistents gaudisquen de la mateixa experiència sonora, i que el so arribe de forma òptima a totes les zones d'audiència independentment d'on es trobe el receptor, tant a nivell de pressió com quant a balanç espectral.

Soluciona també problemes de contaminació acústica

La tecnologia UPV permet solucionar també problemes de contaminació acústica, evitant molèsties a les zones residencials pròximes als concerts, ja que es té un control molt precís sobre el so. Gràcies a ella, és possible, fins i tot, controlar la zona de cobertura, silenciar algunes zones o adaptar la radiació a l'aforament.

"Tot açò, amb un objectiu: aconseguir la millor experiència sonora per a l'usuari final i que aquesta siga la mateixa per a tots", destaca Germán Ramos, investigador de l'Institut de Telecomunicacions i Aplicacions Multimèdia (iTEAM) i professor de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Telecomunicació (ETSIT) de la UPV.

En general, es tracta de solucions que, fins ara, s'havien aplicat principalment en el camp de les telecomunicacions per a redirigir les antenes, i que han passat a emprar-se en el camp del so donada la capacitat actual de processament. "I els resultats, quan estàs en un festival o en una sala, són realment impactants", destaca Ramos.

Per a l'investigador de la UPV, la col·laboració amb DAS Audio Group SL "permet unificar l'experiència sonora, agilitar els fluxos de treball i aconseguir resultats impossibles d'obtenir d'una altra forma".

Viña Rock, Festival dels Arts, Low, Arenal...

El resultat d'aquesta col·laboració s'ha pogut escoltar aquest estiu en festivals com el Viña Rock (Villarrobledo), Festival dels Arts (València), Cabo de Plata (Barbate), Warm Up (Múrcia), Low Festival (Benidorm) i Arenal Sound (Borriana), entre uns altres.

Però no solament en festivals i sales nacionals el so arriba amb la màxima qualitat gràcies al treball conjunt entre la UPV i l'empresa valenciana. Esdeveniments de prestigi internacional com l'Empire Music de Guatemala; Barbarella, a República Dominicana; Tryvann, a Noruega; o l'LA Pride Festival, de Los Angeles (Estats Units); també es beneficien, en l'actualitat, d'aquesta simbiosi valenciana.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC