Tecnologia i salut

L'institut IGIC del campus de Gandia de la UPV dissenya una app que permet la detecció precoç d'infarts cerebrals

[ 07/09/2018 ]

Un equip investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha dissenyat una aplicació mòbil que permet la detecció precoç d'infarts cerebrals. Aprofitant els sensors disponibles en els telèfons intel·ligents, l'app -encara en fase de prova- analitza la capacitat de somriure, la coherència en la parla i la mobilitat dels braços de la persona usuària. En cas de fallada en dues o tres d'aquestes dades, envia de forma automàtica un missatge d'avís a emergències. El treball ha sigut publicat en l'International Journal of Information Management.

Jaime Lloret, membre de l'Institut d'Investigació per a la Gestió Integrada de Zones Costaneres (IGIC) del campus de Gandia de la UPV, afirma que, "malgrat les campanyes de conscienciació realitzades per diversos organismes, moltes persones no són capaces de reconèixer els indicis d'aquesta afecció".

En aquest sentit, afig, "els telèfons intel·ligents es presenten com una bona plataforma per al desenvolupament d'aplicacions enfocades a la salut, i en aquest cas, a la detecció precoç d'una patologia que només a Espanya afecta cada any 120.000 persones". Juntament amb Lloret, completen l'equip d?investigació: Laura Garcia, Lorena Parra i Jesús Tomás.

Modus operandi

L'aplicació ideada pels investigadors de la UPV permet determinar la presència de símptomes d'infart cerebral en les persones usuàries. Amb aquesta finalitat, l'usuari o usuària ha de completar tres tasques. En la primera, empra la càmera del telèfon per a detectar el seu somriure. En cas d'infart cerebral, és habitual la paràlisi d'un dels costats de la cara, la qual cosa impedeix a la persona somriure correctament.

Després d'avaluar si la usuària o usuari és capaç de somriure o no, l'aplicació dóna pas a la segona tasca, que es basa en l'ús de l'altaveu i el micròfon del telèfon intel·ligent. "Se li demana que repetisca una oració senzilla. En cas que l'oració no es repetisca de forma coherent, l'aplicació detecta la presència d'aquest símptoma", explica Lloret.

Finalment, s'analitza si l'usuari o usuària és capaç d'alçar els braços. En cas d'infart cerebral, és habitual no poder alçar un dels braços a la mateixa altura que l'altre. Amb aquesta finalitat, s'empra l'acceleròmetre del telèfon.

Després d'aquestes tres proves, l'aplicació indica les tasques que s'han superat i aquelles en les quals s'ha fallat. Davant la presència de dues o més tasques fallides, permet contactar amb emergències i envia un missatge a un contacte predefinit de la persona usuària. El prototip s'ha desenvolupat per a telèfons amb sistema operatiu Android.

Primera causa de mort entre les dones a Espanya

L'aplicació ideada des de l'IGIC de la UPV pot, a més, crear un registre en una base de dades que permetrà l'emmagatzematge de la informació i el seu ús per a l'obtenció d'estadístiques. "Aquestes podrien ser emprades per institucions públiques, i contribuir així a augmentar el coneixement sobre els casos d'infart cerebral de la població", afig Lloret.

Segons dades de la Societat Espanyola de Neurologia (SEN), l'ictus és avui dia la segona causa de mort a Espanya i la primera entre les dones. No en va, s'espera que la seua incidència augmente en els pròxims 25 anys un 27%.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla