BRESOV

Noves varietats de tomata, bròquil i fesols adaptats a la producció ecològica i més resistents a condicions extremes i plagues, objectiu de la UPV

[ 09/07/2018 ]

Obtenir noves varietats de tomata, bròquil i fesols adaptats als mètodes de producció ecològica i més resistents a condicions extremes i plagues. Aquest és l'objectiu del projecte europeu BRESOV, entre els socis del qual es troba la Universitat Politècnica de València (UPV), i que es prolongarà durant els pròxims quatre anys.

Jaime Prohens, director de l'Institut de Conservació i Millora de l'Agrodiversitat Valenciana (COMAV) de la UPV, afirma que "el projecte se centra a augmentar la tolerància de les plantes a l'estrès biòtic i abiòtic, i a adaptar les varietats als requisits específics dels processos de cultiu ecològic i a baixes entrades".

En aquest sentit, Ferdinando Branca, coordinador del projecte i professor de la Universitat de Catània (Itàlia), assenyala que, com la demanda d'aliments bàsics produïts orgànicament està creixent constantment, "hem d'actuar ara. Actualment, el material de reproducció existent s'optima predominantment per a l'agricultura convencional. El nostre objectiu és adaptar i millorar els recursos genètics específicament perquè la producció ecològica siga més competitiva i atractiva per als agricultors".

Identificació dels trets que cal incloure en varietats adaptades al cultiu ecològic

En la primera fase del projecte, el personal investigador estudiarà la diversitat natural dels cultius com a punt de partida per a la selecció i millora genètica de cadascuna de les espècies. Es tracta d'identificar aquells trets que, posteriorment, es puguen incloure en les noves varietats especialment adaptades al cultiu ecològic.

Tal com explica Prohens, l'equip analitzarà "l'eficàcia de les varietats i les línies de millora en condicions de sequera, altes i baixes temperatures, i escassesa de nitrogen; com també el desenvolupament de nous tipus més resistents a plagues i malalties. A més, s'avaluaran trets com el sabor, l'aparença visual i el rendiment posterior a la collita.

El grup de la UPV coordina el treball sobre millora genètica, que inclou la selecció d'accessions -mostres de plantes- i el desenvolupament de poblacions i material de millora avançat adaptat a estressos abiòtics i biòtics, i que oferisquen a més un producte final d'alta qualitat organolèptica i nutricional per al consum.

22 socis de 13 països

El projecte, que aglutina 22 socis de 13 països (10 europeus, Xina, Tunísia i Corea del Sud), està finançat pel Programa marc d'investigació de la Comissió Europea Horitzó 2020, la Fundació Nacional d'Investigació de Corea (NRF) i el Ministeri de Ciència i Tecnologia (MOST) xinès.

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera