Premis COIT-AEIT

Daniel Pérez (UPV), Millor Tesi Doctoral en Fonaments i Tecnologies Bàsiques de la Informació i les Comunicacions, i les seues Aplicacions

[ 11/06/2018 ]

Daniel Pérez López, investigador de l'Institut de Telecomunicacions i Aplicacions Multimèdia de la Universitat Politècnica de València (iTEAM-UPV), ha sigut guardonat pel Col·legi Oficial d'Enginyers de Telecomunicació pels seus treballs en l'àmbit de la fotònica.

En concret, Pérez ha rebut el premi COIT-AEIT a la Millor Tesi Doctoral en Fonaments i Tecnologies Bàsiques de la Informació i les Comunicacions, i les seues Aplicacions.

El xip reconfigurable, clau

En el treball, dirigit pel catedràtic José Capmany i la doctora Ivana Gasulla a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Telecomunicació (ETSET-UPV), Daniel Pérez aborda el desenvolupament de nous processadors fotònics que incorporen tecnologies d'altes prestacions. En definitiva, sistemes clau per a les comunicacions del futur.

"Aquests processadors integrats incorporen elements de sintonització que permeten programar els circuits òptics pels quals viatja la llum, que així poden ser reconfigurats per a múltiples aplicacions", explica el mateix Daniel Pérez, que afig que la nova tecnologia "permetrà respondre als desafiaments de les comunicacions i les xarxes 5G, un escenari en el qual cada vegada hi haurà més dispositius interconnectats, i la demanda d'ample de banda i prestacions anirà en augment continu".

I la resposta a aquesta demanda que proposa en la seua tesi es basa en un concepte clau: el xip reconfigurable. "Nosaltres proposem un maquinari comú que després es puga reconfigurar a demanda per a obtenir un xip amb l'aplicació desitjada. Ací està la clau per a poder respondre a les necessitats de 5G, internet de les coses, etc.", apunta Daniel Pérez.

Reducció de temps i costos en el disseny

Actualment, el temps mitjà de disseny, fabricació, verificació i encapsulat d'un xip òptic convencional és d'un any. "Si a això afegim la gran probabilitat de cometre un error en qualsevol de les etapes que obligue a repetir diferents iteracions, el temps i els sobrecostos s'incrementen. A més, s'obté un circuit d'altes prestacions optimat per a una única aplicació, de manera que qualsevol canvi en les especificacions de l'aplicació obliga a començar un nou disseny", adverteix Daniel Pérez.

Per això, la proposta dels investigadors de l'iTEAM de la UPV transforma aquest concepte de circuit fotònic integrat d'un component exclusiu, que necessita molt de temps i uns coneixements previs exigents, en un xip de menor cost, preparat per a ser programat i utilitzat.

"Els beneficis no són únicament per al món comercial, sinó que obri el camí a noves aplicacions i demostracions científiques, i redueix els temps de desenvolupament considerablement. El nostre objectiu, a mitjà termini, és tenir un component tan versàtil com els processadors electrònics, amb els beneficis associats a la fotònica", afig Daniel Pérez.

L'investigador de l'iTEAM de la UPV recollirà el seu guardó divendres que ve, 22 de juny, durant el lliurament de premis que tindrà lloc a l'Institut de l'Enginyeria d'Espanya.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC