Flipped classroom

La UPV, amb 421, és la universitat del món amb més professors impartint classe segons el mètode de docència inversa

[ 07/06/2018 ]

L'aposta de la Universitat Politècnica de València (UPV) per la innovació és inqüestionable. Bona mostra d'açò és que, a dia d'avui, és la universitat del món amb major nombre de professors, 421, impartint docència inversa (flipped classroom), un mètode pedagògic que modifica els rols de professor i alumne dins i fora de l'aula.

Així, la classe magistral es trasllada a casa, on l'estudiant aprèn els coneixements amb vídeos i altres materials multimèdia, i el temps de classe és utilitzat per a realitzar pràctiques, treballs en equip i altres dinàmiques més col·laboratives.

Metodologia engegada en la UPV en 2014

Segons un informe presentat durant la primera sessió del passat mes d'abril en el Consell de Govern de la UPV, l'interès per millorar i innovar és el principal motiu que porta al docent a invertir la metodologia. Altres raons, la poca participació dels alumnes en classe (25%) o la impossibilitat d'impartir la totalitat de la matèria (8%).

Tal vegada per aquests motius, durant l'últim curs, 256 assignatures i 270 professors es van sumar al projecte Docència Inversa, metodologia engegada en la UPV en 2014 com a experiència pilot que ha passat de 19 a 357 assignatures i de 28 a 421 docents en l'actualitat.

Com afirma la vicerectora de Recursos Digitals i Documentació, Virginia Vega, "Docència Inversa UPV és un projecte consolidat en la nostra universitat. Els nombres avalen aquesta iniciativa, que compta ja amb 9.000 alumnes. A més, a nivell mundial, som la universitat amb més professors impartint aquesta metodologia. Per açò, és el moment de posar el focus en la qualitat de la implantació de la mateixa".

Un 87% del professorat enquestat, a favor

Com es detalla en la memòria presentada, el 87% del professorat enquestat considera positiva aquesta metodologia per a l'alumne. També el 55% dels alumnes està satisfet amb ella, a pesar que requereix una major implicació per la seua banda per a obtenir resultats.

Per a Vega, "la majoria dels professors que han optat per incorporar aquesta metodologia ho han fet com a forma d'innovació docent, un punt positiu a favor dels nostres docents que volen seguir innovant en l'espai de l'aula".

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla