Referència en química multidisciplinària

Ramón Martínez Máñez, catedràtic UPV i director de l'IDM, Premi Rei Jaume I de Noves Tecnologies 2018

[ 05/06/2018 ]

Ramón Martínez Máñez, catedràtic del Departament de Química de la Universitat Politècnica de València (UPV) i director de l'Institut Interuniversitari (UPV-UV) de Recerca de Reconeixement Molecular i Desenvolupament Tecnològic (IDM), ha sigut guardonat amb el Premi Rei Jaume I de Noves Tecnologies 2018.

El jurat ha destacat les contribucions "excepcionals" de Martínez Máñez en el desenvolupament de nanosensors amb aplicació en sectors com les tecnologies d'aliments i la medicina. Entre ells, ha assenyalat les etiquetes colorimètriques per a la valoració de la frescor d'aliments, els dispositius per a la detecció senzilla del Virus del Papil·loma Humà (VPH) i les nanoestructures d'alliberament controlat de principis actius contra la mosca de la fruita.

"Sens dubte, rebre aquest guardó suposa una gran satisfacció", ha destacat Martínez Máñez. "És un reconeixement al treball que des de fa molts anys duem a terme des del nostre institut de recerca en la UPV. I és també un esperó per a seguir investigant, treballant des de la nostra universitat pel progrés de la ciència, fonamental per al desenvolupament d'un país".

Director científic del CIBER-BBN i autor de quasi 400 publicacions

Nascut a València l'11 abril 1963, Martínez Máñez és, a més, l'actual director científic del Centre de Recerca Biomèdica en Xarxa en Bioingenieria, Biomaterials i Nanomedicina (CIBER-BBN).

Autor de quasi 400 publicacions, Martínez Máñez compta amb una presència molt destacada en les revistes més significatives del camp de la química mustidisciplinar, com el Journal of the American Chemical Society o Angewandte Chemie International Edition Nature Communications.

Així mateix, ha sigut citat més de 17.000 vegades (web of Science, 19.874 vegades en Google Scholar), amb una mitjana de més de 42 cites per article, i té un índex h de 60 (web of Science, índex h de 63 en Google Scholar).

En l'actualitat, el seu grup de recerca treballa en el desenvolupament de dispositius nanomètrics amb "portes moleculars" per a l'alliberament controlat de fàrmacs. Les nanopartícules mesopòriques estudiades són capaces de retenir una càrrega dins del seu sistema de porus i lliurar-la en ser-los aplicat un estímul químic, físic o bioquímic.

Aquestes partícules han sigut usades, per exemple, per a l'alliberament selectiu de citotòxics per a l'eliminació de cèl·lules canceroses i bacteris, i també per a l'alliberament de determinats fàrmacs en cèl·lules senescents.

A més, l'equip de Martínez Máñez treballa en el desenvolupament de sondes moleculars per a la detecció, a través de canvis de color i fluorescència, d'elements d'interès mediambiental i biomèdic com drogues, gasos nerviosos, determinats tipus de cèl·lules, etc.

Setè investigador de la UPV a rebre el prestigiós guardó

Amb el present reconeixement, Ramón Martínez Máñez es converteix en el setè investigador de la UPV a rebre el Premi Jaume I de Noves Tecnologies. Avelino Corma (2000), Eduardo Primo Yúfera (2001), José Duato (2006), José Mª Benlloch (2008), José Capmany (2012) i Hermenegildo García (2016) completen la llista.

A ells cal afegir a José Vicente Tomás Claramonte, enginyer tècnic industrial per la UPV, que va ser guardonat en 2014 amb el Premi Rei Jaime I a l'Emprenedor.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local