La Universitat Politècnica de València, a través del seu Institut VRAIN, és un dels socis d'IV4XR (Intelligent Verification/Validation for Extended Reality Based Systems), un projecte internacional l'objectiu principal del qual és garantir la qualitat dels programes i aplicacions de Realitat Estesa (XR).
L’XR engloba la realitat virtual augmentada i mixta; són sistemes interactius avançats, en els quals s'elimina la barrera física amb l'usuari i les aplicacions del qual són múltiples, des de l'entreteniment –dos exemples paradigmàtics serien els jocs Pokemon Go o Star Wars: Squadrons- fins als mons virtuals/metaverso, l'entrenament d'astronautes o de personal mèdic per a aprendre a operar, la fabricació industrial o aplicacions per a compres, entre moltes altres.
Segons explica Beatriz Marín, investigadora de l'Institut VRAIN de la UPV, en els sistemes de XR hi ha un aspecte fonamental: és necessari garantir que tots els components d'aqueixos mons virtuals s'executen correctament, perquè els usuaris puguen gaudir de la millor experiència immersiva i interactiva, sense que es produïsca cap fallada durant l'execució del programa o joc. I, per a això, fa falta eines potents d'avaluació, que avui no existeixen.
“En la indústria, els desenvolupadors d’XR s'enfronten avui a un desafiament: l’XR és molt complexa i la interacció amb l'usuari és quasi imprevisible; el nivell d'interactivitat i realisme d'aquests sistemes és cada vegada major, la qual cosa fa que siguen molt difícils i costosos de provar. Normalment, l'avaluació i anàlisi d'aquests sistemes es fa de manera manual, amb eines que només funcionen per a escenaris de prova simples. Així, el nostre objectiu és automatitzar aquesta anàlisi, amb una eina avançada de testatge que permeta respondre a aquests desafiaments i contribuïsca a garantir la millor experiència d'usuari possible”, apunta Beatriz Marín. L'equip de VRAIN en aquest projecte europeu el completen Tanja Vós -investigadora principal de la UPV en IV4XR-, Fernando Pastor i Borja Davó.
La plataforma d'IV4XR es basa en tècniques d'Intel·ligència Artificial i ofereix una avançada eina per a avaluar i explorar de manera automàtica tots els paràmetres/agents dels mons virtuals creats pels desenvolupadors d’XR. A més, inclou també tècniques d’IA socioemocional perquè els agents de prova puguen avaluar aqueixa qualitat de l'experiència de l'usuari.
“IV4XR permet fer testing amb tres nivells d'agents: exploratoris, socioemocionals i d'objectius funcionals. La plataforma és l'encarregada de lliurar les instruccions als agents perquè testen. El desenvolupador pot crear una interfície amb el framework de la seua aplicació i, amb això, realitzar el testatge de manera automàtica. Al final del procés de testing, la plataforma ofereix els resultats de cadascun dels agents, perquè els desenvolupadors puguen corregir possibles errors abans que el sistema/programa d’XR arribe al mercat”, apunta Beatriz Marín.
El projecte IV4XR està liderat per l'Institut d'Enginyeria de Sistemes i Computadors de Portugal i en ell participen també la Universitat d'Utrecht (Països Baixos), la Fundació Bruno Kessler (Itàlia), Gameware Europe (el Regne Unit), Goodai Research Sro (República Txeca), Thales Six GTS (França), Thales AVS (França) i la Universitat de Umea (Suècia).
Finançat pel programa H2020 de la Unió Europea, el projecte conclourà a la fi d'enguany.
Notícies destacades